SOCIAAL WONEN TIJDENS DE CORONACRISIS 

 

Hoe moeilijker de situatie, hoe creatiever de initiatieven  

 

Sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren sloten dan wel tijdelijk de deuren van hun kantoor, ze bleven tijdens de coronacrisis allerminst bij de pakken zitten. Welke initiatieven namen ze voor hun huurders? Woonwoord zocht het uit, weliswaar op veilige afstand. 

 

Veel van wat we voor de uitbraak van deze pandemie als evident beschouwden, is dat nu lang niet meer, of toch niet meer in dezelfde vorm. Kandidaat-huurders een nieuwe woning laten bezichtigen, op huisbezoek gaan, herstellingen uitvoeren in de woningen, … SHM’s en SVK’s moesten heel wat aspecten van hun werking heruitvinden. Het moet gezegd: ze deden dat op een heel creatieve manier en namen heel wat initiatieven om het welbevinden van hun huurders te garanderen. 

 

Balkonbingo op de Geelhandplaats 

 

Samenlevingsopbouw Antwerpen-Noord en Woonhaven Antwerpen organiseerden samen een balkon bingo aan de Geelhandplaats. Samenlevingsopbouw haalde de mosterd voor de bingo in Spanje en wilde dit graag proberen in Antwerpen-Noord. Zo kwam Woonhaven in beeld. Zij sprongen onmiddellijk op de kar, zorgden voor de nodige logistiek en maakten de huurders warm voor het initiatief. 

 

Omdat de Geelhandplaats een afgesloten plein is, leende het zich uitstekend voor de balkonbingo. De huurders reageerden ook heel enthousiast. “We schatten dat ongeveer 60 bewoners hebben deelgenomen”, aldus Jan Hendrickx, woordvoerder van Woonhaven. “De reacties waren heel positief. Mensen waren blij met de afleiding en hadden echt een leuke namiddag.” 

 

De balkonbingo aan de Geelhandplaats is lang niet het enige initiatief dat Woonhaven nam in deze coronatijden. Zo organiseerden ze onder andere balkonserenades, kwamen er acrobaten langs in Luchtbal Noord en trad een verteller op aan de woonblokken Ten Dam.

 

Meer info en beeldmateriaal?
Check de Facebookpagina en het YouTube-kanaal van Woonhaven.  

 

 

 

De Ideale Woning laat haar huurders kunsten, zingen, dansen en bewegen  

 

“Onder het motto ‘Mijn buur(t) kunst, zingt, swingt, beweegt en krijt mee’ riepen we onze huurders op om niet bij de pakken te blijven zitten tijdens deze crisis,” vertelt Pieter Engels van De Ideale Woning. De ‘lockdown’ creëerde kansen om samen te werken met bewoners én externe partners. 

 

Bewoners maakten kunstwerkjes die ze aan hun raam of balkon uitstalden. De resultaten konden ze delen via de Facebookpagina. Artiesten trokken de wijken in om samen met de buren ‘socially distanced’ te zingen. De SHM liet huurders dansen en bewegen door samen met Buurtsport een les zumba te organiseren, onder leiding van Nydia Godin. Ook dansschool Andiamo zorgde voor de nodige beweging. Sociaal assistente Rumold liet de huurders meezingen en in enkele wijken konden de buren genieten van muziekoptredens, met dank aan De Ideale Woning laat haar huurders kunsten, zingen, dansen en bewegen Buurtwerk Posthof en het district Berchem. “We verdeelden ook krijtpakketjes waarmee kinderen kleur in hun wijk brachten en samen met het Huis van het Kind bezorgden we speelpakketten aan kwetsbare gezinnen.” 

 

Niet enkel de medewerkers van de SHM zorgden voor hun huurders, ook de huurders zorgden voor elkaar. “Vele bewoners ontfermden zich over hun buren en dat is fijn om te horen,” vindt Pieter Engels. In Kapellen bijvoorbeeld bezorgde een bewoner maaltijden aan de alleenstaande buren. In Essen is er een koppel dat zich ontfermt over hun revaliderende bovenbuurvrouw. In Mortsel mogen buren van het zonnetje genieten in de voortuin van de bewoonster van het gelijkvloers. En zo zijn er nog heel wat voorbeelden. “We willen iedereen heel erg bedanken voor hun inzet!”

 

 

Sociale kettingbrief bij bewoners van WoonWel

 

WoonWel en opbouwwerker Corrie lanceerden een sociale kettingbrief in verschillende wijken. “Iedereen vindt het wel leuk om een briefje te krijgen”, vindt Evi Jordens, directeur van WoonWel. Huurders kregen een brief met kaart in de bus om aan een andere bewoner te bezorgen. Via Facebook liep een digitale kettingbrief om te delen.

 

Daarnaast trok Corrie met haar gitaar door de wijken van WoonWel. In de wijk Brouwerijdomein zongen en klapten de bewoners van een honderdtal appartementen mee tijdens de ‘singalong vanaf je balkon’medley. Corrie schreef ook een eigen lied ‘Beste buur’ om huurders een hart onder de riem te steken.  

 

Bekijk de videoclip van ‘Beste buur’ op de Facebookpagina van WoonWel of via YouTube: youtu.be/KputCY_Y4u0.  

 

 


DE ARK en Digidak schenken computermateriaal aan kwetsbare gezinnen 

 

We brachten de voorbije maanden heel erg veel tijd door in ‘ons kot’. Gelukkig konden we al die tijd emailen, videobellen, thuiswerken, digitaal les volgen, … Maar, wat als die digitale verbinding met de wereld er niet is? DE ARK werkte samen met Digidak en de stad Turnhout om computermateriaal te bezorgen aan de meest kwetsbare gezinnen en kinderen. 

 

Digidak, een organisatie die zich inzet voor digitale inclusie, en Informatek, een werkervaringsbedrijf in Turnhout, keken het computermateriaal van DE ARK na, refurbishden het en maakten het klaar voor gebruik. Digidak vulde incomplete desktops aan met toetsenborden, schermen en muizen. “Een aantal toestellen waren te oud of beschadigd om opnieuw te gebruiken, maar in totaal hebben we ruim 30 toestellen een nieuw leven kunnen geven”, laat Kris Verellen, projectmanager bij Digidak, weten. “Via de inzamelactie kwamen de toestellen terecht bij de meest hulpbehoevende gezinnen met schoolgaande kinderen. Naast dit materiaal gaven we ook telefonische en online dienstverlening bij digitale problemen.” 

 

DE ARK en Digidak werken al jaren samen. Zo heeft Digidak een vaste stek in drie buurthuizen van DE ARK. Ze organiseren er onder meer initiaties en workshops rond de meest uiteen lopende digitale toepassingen en hebben een gemeenschapsvormende functie.  

 

 

 

Een warm welkom in je nieuwe thuis, ook in coronatijden 

 

Je sleutels en de eerste informatie bij je nieuwe woning, hoe pak je dat aan in coronatijden? Bij Nieuw Dak hebben ze een creatieve oplossing om deze inhuizingen contactloos te laten verlopen. 

 

De huurders vinden de sleutel van hun nieuwe woning in een sleutelkastje met code. De wijkmeester legt vooraf alle documenten klaar (plaatsbeschrijving, overnameformulieren, …) en belt de huurders op wanneer ze verhuizen. De huurder krijgt de tijd om de plaatsbeschrijving te bekijken, alles na te lezen en eventuele vragen te noteren. Nadien neemt de wijkmeester opnieuw contact op om de vragen te beantwoorden. Huurders ondertekenen de documenten en bezorgen ze aan de SHM. Met het burenkaartje ‘ik verhuis’ kunnen nieuwe huurders de buren verwittigen van hun verhuis. 

 

Medewerkers van Nieuw Dak maakten ook filmpjes met uitleg over de werking van onder andere de verwarmingsinstallatie en elektriciteitskast. “De nieuwe huurders kunnen dit initiatief zeker appreciëren, maar we merken dat ze snakken naar live contacten”, vertelt Raf Vangompel, teamverantwoordelijke Wijken Bewonerszaken. Toch willen ze bij Nieuw Dak in de toekomst filmpjes blijven gebruiken. “Huurders ervaren dit als positief en grijpen er soms naar terug als ze bijvoorbeeld een probleem met de verwarming hebben. We willen dan ook onze wijkmeesters en collega’s bedanken voor hun extra inspanningen om dit mogelijk te maken.” 

 

Intussen konden al meer dan 75 huurders op deze manier naar hun nieuwe woning verhuizen. 

 

 

Tekst: Ellen De Smet, medewerker communicatie, en Elsie Luppens, business owner digitale projectopvolging
Foto's: Joost Joossen en de sociale huisvestingsmaatschappijen 

Dossier

Sterk netwerk 
SHM’s bezorgden ‘beste buur’kaartjes aan hun huurders zodat zij contact kunnen zoeken bij elkaar of om hulp kunnen vragen als dat nodig is. Een warm welkom in je nieuwe thuis, ook in coronatijden  

 

Extra coronacommunicatie 
Via affiches in de gebouwen, een extra nieuwsbrief en/of huurderskrantjes informeerden SHM’s huurders over de algemene voorzorgsmaatregelen en hun aangepaste dienstverlening.  

 

Voor de kinderen in hun kot 
Ook voor kinderen was de coronacrisis niet altijd gemakkelijk. Heel wat SHM’s deden daarom specifieke acties voor hen. Ze boden speelpakketten aan, drukten kleurplaten af of werkten spelletjestips uit.  

 

Belacties naar kwetsbare huurders 
Medewerkers van SHM’s belden tijdens de coronacrisis hun kwetsbare huurders op. Zo konden ze polsen hoe het met de bewoners ging, hen informeren en eventueel doorverwijzen als ze nood hadden aan extra hulp.

Snelnieuws

  • SHM Cnuz organiseerde een stoepkrijtactie samen met het Huis van het Kind Storzo Zoutleeuw. Foto’s via de Facebook-pagina van Cnuz.
  • In Gent zorgde het SVK ervoor dat huurders sneller in hun woning konden. Met veel dankbaarheid en emoties tot gevolg.
  • SHM Vivendo cvba en Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen telefoneerden met zoveel mogelijk huurders of gingen langs voor een stoepgesprek.
  • Medewerkers van SHM De Noorderkempen werden Facebookvrienden met meer dan 300 bewoners om informatie te bezorgen en te chatten.
  • SVK Zuid-Oost-Vlaanderen zocht uit wie de hoogste nood had aan een woning en schreef kandidaten aan met een fotoverslag van de woning.
  • In Grembergen werden de bewoners van residentie De Kluster van De Volkswoningen getrakteerd op een miniconcert van muzikale allrounder Jempi.
  • Woonpunt Mechelen stelt een aantal van haar terreinen gratis ter beschikking aan verenigingen die een alternatieve kampplaats zoeken.
  • Ook de Vlaamse Regering nam maatregelen. Uithuiszettingen door woninghuurgeschillen mochten tijdelijk niet meer plaatsvinden. Een sociale huurder kon al een huurprijsvermindering aanvragen na één maand – in plaats van drie – als zijn inkomen minstens 20% daalde door de coronacrisis. Sociale woonactoren konden tijdelijk meer verhuren buiten stelsel en dus meer verhuren aan daken thuislozen.