AAN DE SLAG MET 6 TIPS  

 

Hoe maak je je huurderskrant aantrekkelijk? 

 

Hoe maak je een aantrekkelijke huurderskrant? Hoe zorg je dat jouw huurderskrant haar doel bereikt bij je lezer? Wablieft, het centrum voor duidelijke taal, vertelde het in onze opleiding communicatie voor sociale huisvestingsmaatschappijen eind 2020. Lesgeefster Farida Barki somt de belangrijkste tips nog eens op!  

 

Met een huurderskrant wil je huurders informeren, inspireren en verbinden. Maar hoe doe je dat? Met deze zes tips van lesgeefster Farida Barki van Wablieft maak je jouw huurderskrant toegankelijk én aantrekkelijk.   

 

Met de foto in huis  

 

Een goede eerste indruk maken, is belangrijk. Maar, hoe ziet de ideale voorpagina van je krant of papieren nieuwsbrief eruit? 

 

Farida: “Ga absoluut voor een foto op je voorpagina! Zet die foto groot genoeg en bespaar op de tekst. Kies liever één grote foto dan veel kleine. Of kies één foto die eruit springt en maak de rest kleiner. Je wil niet dat de foto’s met elkaar concurreren om aandacht. Heb je een foto met mensen op, liefst eentje van jouw huurders (geen stockfoto)? Dat is nog beter, want mensen brengen een foto tot leven. Mensen hebben belangstelling voor mensen, dus jouw cover valt dan wellicht sneller op.” 

 

“Je voorpagina moet je lezer ook nieuwsgierig maken naar de inhoud van je huurderskrant. Een volledig artikel zet je beter niet op de voorpagina, maar je kan wel enkele titels van artikels vermelden met eventueel een paginanummer bij. Zorg voor korte, krachtige titels. Ook een oproep of wedstrijd zullen ervoor zorgen dat je lezer wilt verder lezen.” 

 

“Ga je toch voor een artikel op de voorpagina? Hou het dan kort. Ga voor een stukje uit het artikel en verwijs verder. Zet geen voorwoord op de voorpagina.”  

 

 

Portretfoto van Farida Barki   

Farida Barki (Wablieft)

 

 

Visuele speelsheid  

 

Foto’s zijn in de hele huurderskrant belangrijk, niet alleen op je voorpagina. Daarnaast is een frisse lay-out nodig. 

 

Farida beaamt: “Te strak en sober kan saai zijn. Probeer dus zeker visueel te spelen met je nieuwsbrief. Gebruik kleur, vergroot een quote uit de tekst, gebruik onderschriften, zet een kader-stuk dat de inhoud samenvat, gebruik grafische elementen zoals iconen, buttons, tekstballonnen, … Met quotes, onderschriften en een kaderstuk zorg je er bovendien voor dat je lezer je artikels snel kan scannen. Je lezer leest immers nooit een huurderskrant van A tot Z: hij/zij zal bladeren, kijken naar de foto’s, de onderschriften, de tussentitels en uitgelichte quotes om dan te beslissen om het hele artikel te lezen. Zorg dus ook voor een goed ritme in je blad: wissel lange en korte artikels af, varieer tussen interviews, tips, algemene meldingen, …” 

 

Farida benadrukt: “Hou wel een goed evenwicht. Stel jezelf de vraag of een visuele ingreep een meerwaarde biedt of eerder lastig wordt. Te veel kaderstuk-ken bij een artikel werken bijvoorbeeld niet. Ga ook niet te extreem in het kleurgebruik. Gebruik maximaal drie verschillende lettertypes in één uitgave of drie varianten op één lettertype.”  

 

Laagdrempelige taal  

 

Beeld je vooraf in welk profiel jouw lezer heeft. Plak er bijvoorbeeld een concrete naam, geslacht, leeftijd, beroep, gezinssituatie, interesse en taalniveau op. 

 

Farida legt uit: “Dat is het systeem van persona’s. Je haalt één of twee profielen voor ogen, voor wie je jouw krant schrijft. Je houdt ook heel goed in je achterhoofd wat je wil bereiken met de huurderskrant.”  

 

“De ultieme tip als je effectief aan de slag gaat, is: schrijf zoveel mogelijk zoals je spreekt! Spreek jouw lezers aan, schrijf korte, actieve zinnen, gebruik alledaagse woorden en vermijd vaktermen of leg ze uit. Richt je op 15 tot 20 woorden per zin. Zet de belangrijkste informatie altijd vooraan in je tekst. Op onze website vind je 20 handige tips die je helpen om helemaal heerlijk helder te schrijven.”

    

Prikkelende titels  

 

Maak je lezer nieuwsgierig met een goede titel! Op de voorpagina hou je het liever kort en zorg je voor rust. Verderop in de krant maak je de titel zo concreet mogelijk of verras je de lezer.  

 

Farida licht toe: “Een titel of een reeks (tussen)titels bij een artikel vertellen de essentie van je verhaal. Maar, titels kunnen jouw lezer ook prikkelen of zelfs laten glimlachen. Boven een artikel over sneeuwruimen prikkelt bijvoorbeeld de titel ‘Denk jij ook aan de benen van je buren?’ Een verduidelijkende subtitel zoals ‘Ruim de sneeuw van je stoep in december’ maakt de klus af.”  

 

“Wees ook niet bang om jouw lezer aan te spreken. Zet in je titel een actie of stel een vraag! Ook een quote van iemand die je aan het woord laat, kan de perfecte titel zijn. Belangrijk hierbij is dat je actie stopt in je werkwoorden! Niet ‘inhuldiging renovatieprojecten’, maar ‘nieuwe wijken vliegen erin’. Blijf ook weg van moeilijke woorden, afkortingen of algemeenheden.”  

 

Hapjes tekst   

 

Niemand leest graag lange teksten. Ga dus voor korte alinea’s en voeg rustpunten toe.  

 

Farida verduidelijkt: “Rustpunten zijn bijvoorbeeld witregels, opsommingen, kernwoorden in het vet, een goede tussentitel, … Geef je lezer kleine hapjes tekst en geen hele boterham in één keer.”  Doe ook de test achteraf: is mijn tekst actief? Wat is echt belangrijk voor mijn lezer? “Een tip die ik altijd geef is: laat je tekst nalezen door een collega — of nog beter — iemand uit de doelgroep. Verbeteren en schrappen gaat altijd vlotter als je het niet zelf schreef.”  

 

 

“Geef je lezer kleine hapjes tekst en geen hele boterham in één keer”
Farida Barki

 

 

Pictowatte?!   

 

Vaak krijg je het advies om pictogrammen te gebruiken. Het lijkt makkelijker dan het is, maar niet elk pictogram of elke tekening roept dezelfde betekenis op bij iedereen. Zorg dus dat je lezer je beelden begrijpt. Combineer daarom tekst en beeld waar het kan.  

 

Farida: “Wil je duidelijk maken dat iets niet mag? Zet dan alvast een rood kruis over je pictogram. Kies ook beelden die bij de inhoud passen. Gebruik echte foto’s uit jouw praktijk als het kan. Die zorgen bij stappenplannen of handleidingen voor extra verduidelijking. En onthoud dat ook hier een snelle test bij jouw doelgroep veel informatie oplevert.”  

 

 

Meer informatie? 
www.wablieft.be

 

 

Tekst: Ann Reynaert, coördinator digitale communicatie 
Foto: Wablieft   

Gebruik de sjabloonteksten van de VMSW

De VMSW stelde sjabloonteksten op in duidelijke taal over verschillende thema’s, zoals sorteren, ventileren, brandveiligheid … voor je huurderskrant. Zo heb je al verschillende basisteksten die je kunt gebruiken of die je kunnen inspireren als je aan een nieuwe editie van je huurderskrant begint. Er zijn ook grafische afbeeldingen per thema. Je vindt alle teksten en afbeeldingen op Woonnet in het luik ondersteuning > communicatie.